هفته فرهنگی - اقتصادی قم در لبنان


قم - هفته فرهنگی اقتصادی قم در شهر نبطیه لبنان در حال برگزاری است که مورد استقبال گسترده مردم شهرهای مختلف لبنان قرار گرفته است.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه بود که هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان و در شهر نبطیه با برپایی مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز کرد که این ایام مقارن با روزهای پیروزی جبهه مقاومت در انتخابات پارلمان این کشور بود.

نمایشگاه هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان شامل بخش‌های مختلفی است که در مجموع در ۴۰ غرفه در مساحتی به وسعت بیش از ۳ هزار متر مربع در مجتمع ۶ طبقه‌ای و تازه احداث ریفولی واقع در خیابان مرجعیون برپا شده است.


در مراسم افتتاحیه شخصیت‌های برجسته مذهبی و سیاسی لبنان و جمهوری اسلامی ایران از جمله سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان، محمد رعد رئیس فراکسیون الوفاء للمقاومه مجلس لبنان، دکتر فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، دکتر شریعتمدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از مقامات استان قم از جمله یونس عالی‌پور معاون امور زائرین استانداری قم و دیگر مقامات محلی شهر نبطیه و نیز مسئولانی از حزب الله لبنان حضور داشتند.


در ابتدای ورودی نمایشگاه سردر زیبایی با تصویری از صحن طلای حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نصیب و در بخش ورودی داخلی نمایشگاه نیز دو تصویر بزرگ از حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نصب شده است که بسیاری از بازدید کنندگان با آن عکس یادگاری می‌گیرند.




اولین غرفه مربوط به نمایشگاه عکس‌های حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها است که ۳۰ عکس از نقاط مختلف حرم مطهر بانوی کرامت که توسط امیر حسامی نژاد عکاس قمی به ثبت رسیده وجود دارد و در کنار آن غرفه ساخت ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است که تصاویر و پخش فیلم از کلیه مراحل ساخت ضریح جدید را به تصویر می‌کشد؛ خیلی از بازدید کنندگان از این ماجرا اطلاع نداشتند که این ضریح در مدت ۶ سال در قم ساخته شده که ارائه توضیحات برای مردم جالب توجه است.


وجود پرچم گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) در نمایشگاه


در این غرفه پرچم گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) که به گفته مسئولین غرفه بیش از چهار ماه در گنبدخانه حرم سیدالشهدا(ع) قرار داشته بازدیدکنندگان را به سمت خود می‌کشاند و هر کدام با بوسه بر آن تبرکش می‌کنند و در بخش خروجی نیز از آنان با تبرکی‌های حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و حرم مطهر رضوی پذیرایی می‌شود.


بازدید کنندگان همچنین در این غرفه از حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و حرم مطهر رضوی با استفاده از عینک‌های سه بعدی زیارت مجازی به جای می‌آورند.




در ادامه غرفه‌های، حوزه علمیه قم و مجمع تقریب مذاهب قرار دارد که بیشتر کتاب‌های تألیف شده به زبان عربی در آن به چشم می‌خورد.


در طرف دیگر ورودی نمایشگاه غرفه‌های شهرداری قم و شهرداری نبطیه قرار دارد که در آن پروژه‌های عمرانی این شهرها به نمایش در آمده و اقلام تبلیغاتی به بازدیدکنندگان اهدا می‌شود و غرفه مسجد مقدس جمکران هم در همین سمت است که مسئولان غرفه به معرفی این مسجد مقدس می‌پردازند.


دو غرفه‌ای که بیشترین بازدیدکنندگان را در طبقه اول نمایشگاه دارد غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم است که در یکی از این غرفه‌های بیش از ۱۲۰ اثر هنری در قالب‌های مختلف خوشنویسی، طراحی، پوستر، گرافیک و ...وجود دارد.


۵ نفر از اساتید برجسته رشته‌های مختلف هنری استان قم نیز کارگاه‌های زنده در این غرفه برگزار می‌کنند که برای لبنانی‌ها بسیار جذاب است و اساتید به سفارش بازدیدکنندگان نوشته درخواستی آنان را خوشنویسی می‌کنند که با وجود ازدحام در این غرفه اما بازدیدکنندگان وقت زیادی را به انتظار می‌نشینند تا نوبت به آنان شود.


ورکشاپ‌های نقاشی توسط استاد مقدادی، ورکشاپ‌های خوشنویسی توسط استاد طاووسی و رضاییان، ورکشاپ‌های مینیاتور توسط استاد فقیهی و ورکشاپ گرافیک توسط استاد قراگوزلو در این غرفه برگزار می‌شود.


نمایش ۷۰ تابلوی معرق و منبت از چوب


یکی دیگر از غرفه‌هایی که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم دایر شده نمایش ۷۰ تابلوی معرق و منبت از چوب است که بر روی آن آیات و روایات و نیز اسامی متبرک ائمه معصومین به زیباترین صورت ممکن نوشته شده است.




در غرفه شهدا و مقاومت نیز تصاویر شهدای برجسته دفاع مقدس و مدافعان حرم به نمایش در آمده است و در بخشی نیز ادوات جنگی و نظامی قرار داده شده تا نوجوانان و کودکان با آن عکس یادگاری بگیرند و اتفاق خوب دیگر این غرفه و فراخوانی است برای مردم لبنان تا برای رهبر معظم انقلاب اسلامی نامه و دلنوشته خود را در دفتر یادداشت مخصوصی که در غرفه قرار داده شده بنویسند که هم اکنون صفحات زیادی از این دفتر پر شده است از پیام‌های مردمی که قرار است در پایان کار نمایشگاه به دفتر مقام معظم رهبری تحویل داده شود.


غرفه‌های کودک و نوجوان در نمایشگاه هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان نیز با استقبال خوب خانواده‌ها و کودکان لبنانی مواجه شده و در این غرفه‌ها که به همت کانون پرورش‌های فکری کودکان و نوجوانان استان قم دایر شده است؛ بخش‌هایی همچون بازی‌های فکری و سنتی، نقاشی کودکان، ساعت خورشیدی، چادر اسمان نما، تلسکوپ در بیرون از نمایشگاه برای کودکان برنامه دارند.


موسسه تبیان و موسسه بنیسی در زمینه شهربازی معارفی و بازی‌های رایانه‌ای و نیز موسسه افق اندیشه موعود ویژه کودکان در این نمایشگاه غرفه دارند که برنامه‌های متنوع آنها موجب سرگرمی کودکان و نوجوانان می‌شود.


اجرای ورزش باستانی توسط ۵ نفر از ورزشکاران استان قم


یکی دیگر از برنامه‌هایی که مورد استقبال مردم لبنان و شهر نبطیه در نمایشگاه هفته فرهنگی قم قرار گرفته، بخش اجرای ورزش باستانی توسط ۵ نفر از ورزشکاران استان قم است که علی اکبر خاکدوست عضو تیم ملی نوجوانان است که در طول روز چندین نوبت اجرا دارند و هر بار که صدای زنگ مرشد بلند می‌شود ه


mehrnews.com/news/4297564