پنجمین روز بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها -2

ایده‌پرداز «دیور» با اشاره به اینکه در این نمایش مساله قضاوت در فضای مجازی نقد می شود، عنوان کرد اجرای نمایش در ایام نوروز اتفاق جذابی برای گروه های نمایشی به حساب می آید.

آریان رضایی کارگردان تئاتر که قرار است نمایش «دیور» را از ۷ فروردین ماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرد درباره این تجربه به خبرنگار مهر گفت: من از چند ماه قبل به دنبال این بودم که نمایشی تعاملی و شورایی طبق شیوه کاری چند سال اخیرم اما به شکل متفاوت تری تجربه کنم و در همین راستا به ایده هایی رسیدم و آنها را به هاله مشتاقی نیا پیشنهاد دادم و او نیز براساس ایده هایی که در ذهن داشتم نمایشنامه ای نوشت و آذر ماه به من تحویل داد.


وی ادامه داد: تا قبل از آذرماه و پایان نگارش نمایشنامه نیز ما هر هفته با یکدیگر جلسه داشتیم تا متن به همان شیوه اجرایی مد نظر گروه نزدیک باشد. از بعد از جشنواره تئاتر فجر هم تمرین های کار را آغاز کردیم. در این نمایش هم در شکل تعاملی اجرا و هم در ساختاری که نمایش طی می کند با شیوه متفاوتی روبرو هستیم.




رضایی درباره موضوع نمایش توضیح داد: موضوع نمایش «دیور» قضاوت در فضای مجازی است و اتفاقات متفاوتی را که در این فضا رخ می دهد به چالش می کشد. به عنوان نمونه اتفاقی که چند وقت قبل برای حمید صفت رخ داد و باعث واکنش های مختلفی از جانب کاربران فضای مجازی شد در نگارش نمایشنامه مورد توجه ما قرار داشته است. متاسفانه مردم ما وقتی وارد فضای مجازی می شوند با دیدن یک خبر یا اتفاق شروع می کنند به قضاوت کردن و بدون اینکه واقعا بدانند اصل ماجرا چیست شروع به گذاشتن کامنت ها و تشکیل کمپین ها و ساختن هشتگ های مختلف در حمایت یا نقد یک اتفاق می کنند اما حقیقت این است که این هجمه ها واقعیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و چه بسا به ضررشان نیز تمام شود.


وی که به عنوان ایده پرداز و اجراگردان در این اثر نمایشی مشارکت دارد درباره داستان نمایش گفت: در نمایش «دیور» شاهد قصه ای مشابه اتفاقی که برای حمید صف رخ داد، هستیم به این ترتیب که بازیگر تئاتری به نام مانی منفرد، شوهر خواهر خودش را می کشد که این واقعه در فضای مجازی می پیچد و طبیعتا باعث رویدادهایی می شود که در دنیای واقعی اتفاق می افتد. این بازیگر هنرمند زیاد مشهوری نیست اما دوستان مشهور و سلبریتی زیادی دورش هستند که این جو را برایش به وجود می آورند.


این کارگردان تئاتر متذکر شد: در شیوه اجرایی نمایش ۲ ویژگی مدنظر قرار گرفته است؛ ابتدا اینکه ما در نمایش های قبلی شیوه تعاملی را با توجه به سیستم آگوستو بوآل در تئاتر ستمدیدگان مورد توجه قرار می دادیم که در این شیوه یک موقعیت اجرا می شد و سپس ما آن را با مخاطبان به اشتراک می گذاشتیم و تعامل با مخاطبان انجام می شد اما در این نمایش مخاطب ابتدا در یک صحنه مداخله و ورود می کند ولی در ادامه ممکن است نظرش نسبت به آدم هایی که درباره شان اظهار عقیده کرده، عوض شود چون حالا دارد از زاویه دیگری این آدم ها را می بیند و می تواند به شناخت درست تری دست پیدا کند. در حقیقت ما یک اتفاق یا ویژگی های شخصیتی یک فرد را در موقعیت ها مختلف و از زوایای متفاوت جلو چشم تماشاگر قرار می دهیم.




سرپرست گروه تئاتر مونوشورایی افزود: نکته دومی که در بخش اجرایی قرار دارد ورود تکنولوژی به اجرا است به این ترتیب که ما در بخشی از اجرا شیوه ای را طراحی کرده ایم که مخاطبان از طریق گوشی های تلفن همراه خود و از طریق کامنت نویسی در نمایش مشارکت داشته باشند برای این منظور سیستم اینترنتی خیلی پیشرفته ای برای سالن سایه طراحی کرده ایم تا در صحنه ای از نمایش مخاطبان بتوانند از طریق تلفن های همراه خود در کار مشارکت داشته باشند. این شیوه نیز شکل متفاوت تری از تعامل است که تا به حال اتفاق نیفتاده است.


وی درباره عوامل و بازیگران نمایش عنوان کرد: در این نمایش سه نقش روی صحنه داریم که الهام شعبانی، فرید قبادی و محمد هادی عطایی آنها را ایفا می کنند و در کنار آنها نیز برای سیستم تعاملی مجازی نمایش بازیگرانی داریم که در لایو استوری حضور دارند که رویا افشار و پریسا مقتدی در هفته اول اجرا به عنوان بازیگران لایو استوری در نمایش حضور دارند و بعد از آن بازیگران دیگری جایگزینشان می‌شوند. همچنین منوچهر شجاع طراح صحنه، نور و لباس است، رضا موسوی طراح تصاویر گرافیکی و ویدئو، مهدی دوایی طراح پوستر و بروشور و محمدجواد ایزدی ویدیوگرافیک نمایش را بر عهده دارند.


رضایی درباره اجرای تئاتر در ایام نوروز گفت: اجرای تئاتر در این ایام برای من فوق العاده و جذاب است. امسال اولین بار نیست که من در تعطیلات نوروزی نمایشی را به صحنه می برم چون سال گذشته نیز تجربه اجرای نمایش «برلین» را داشتم و خوشبختانه در آن ایام نمایش هر روز بالاتر از ظرفیت مخاطب داشت و مشکلی بابت جذب تماشاگر نداشتم. معتقدم دیدن نمایش در ایام نوروز بیشتر برای هنرمندان که در طول سال مشغول کار هستند و دوست دارند در تعطیلات استراحت کنند و یا به سفر بروند سخت است تا مردم عادی. چون مردم دوست دارند در نوروز اوقات فراغتشان را پر کنند و وقتشان را بگذرانند بنابراین علاقه مند به دیدن تئاترهای روی صحنه می شوند.




وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: در طول تعطیلات نوروزی هم فروش فیلم های روی پرده و هم تئاترها بیشتر می شود و خوشبختانه امسال اجرای تئاترها در ایام نوروز گسترده شده است که اتفاق بسیار خوبی به حساب می آید و گروه اجرایی نیز تجربه متفاوتی را پشت سر می گذارد.

https://www.mehrnews.com/news/4249584/