کارلوس کی روش


رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه نباید با کی‌روش همانند ایویچ رفتار شود، گفت: آیا اگر تیم ملی را در تلویزیون بکوبم، آن موقع می شوم کارشناس آگاه؟

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی محصص رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال است که اغلب به عنوان کارشناس به برنامه های تلویزیونی دعوت می شود. صحبت‌های این کارشناس در جریان بازی تیم ملی ایران و ترکیه و تعریف‌هایش از عملکرد تیم ملی با نقدهایی همراه بود که رئیس کمیته فنی به این نقدها پاسخ داد. محصص همچنین در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد که شخصا علاقه دارد کارلوس کی روش به کارش در تیم ملی ادامه بدهد چون منشا خدمات و تاثیرات بزرگی بوده است.

مشروح گفتگوی محصص با خبرنگار مهر در ذیل می آید:

خبرگزاری مهر - آقای محصص حتما نقدهای مرتبط با صحبت‌هایتان در جریان بازی تیم ملی ایران و ترکیه و تعریف از عملکرد ایران را خوانده اید؟

- مرتضی محصص: اول از همه باید بگویم شخصا با تعریف و تمجید بی دلیل مخالفم ولی باید جنبه احترام هم حفظ شود. امروز مصاحبه ای از علی دایی دیدم که سراسر مثبت بود. تیم ملی در بازی با ترکیه ضعف هایی هم داشت که بنده به آن اشاره کردم. مثلا گفتم که دو دفاع وسط ما هماهنگ نیستند. وقتی به خودشان حق می دهند که به دیگران توهین کنند، بالاخره نوبت ما هم می شود راجع به آنها صحبت کنیم.

* به اینکه شما یکی از کارشناسان دائمی تلویزیون هستید و حرف‌های تکراری می زنید انتقاد شده است.

- خب تلویزیون از من می خواهد به این برنامه ها بروم. با زور که نمی روم. چه دلیلی دارد از گروهی تعریف و از گروه دیگر انتقاد کنم. پرونده کی روش مشخص است. او احتیاجی به تعریف ما ندارد. کارنامه سرمربی تیم ملی در این مدت گویای همه چیز است. اگر بخواهیم از ۱۰ مربی برتر دنیا نام ببریم، همان شب دو نفرشان در استادیوم بودند یعنی کی روش و لوچسکو سرمربی ترکیه. البته جای لوچسکو در جام جهانی خالی است و اگر زودتر سرمربی ترکیه شده بود این تیم را راهی روسیه می کرد.

از من انتقاد شده است که لوچسکو را نمی شناسم. باید بگویم سالیان سال است کار لوچسکو را دنبال می کنم. بازیکن مورد علاقه من گئورگی حاجی بود و زمانی که در استوا بخارست بود، کارشان را دنبال می کردم. من این حرفها را زدم ولی گوش شنوایی نبود که آنرا بشنود. حتی مثال زدم که گواردیولا یک دوره کوتاه به تیم برشا ایتالیا رفت؛ زمان سرمربیگری لوچسکو. دو کتاب از گواردیولا خوانده ام که از لوچسکو تعریف کرده است و چیزهای زیادی از او یاد گرفته. بعضی ها حتی نمی دانند نام لوچسکو به لاتین چطور نوشته می شود اما این انتقادها را مطرح می کنند. انتقاد نباید جهت دار باشد.

* قبول دارید تعریف های زیاد شما از تیمی که عملکردش حداقل در دقایق ابتدایی خوب نبود، جالب نیست؟

- اگر تیم ملی را بکوبیم، آن موقع می شویم کارشناس آگاه؟ من در این برنامه گفتم که دفاع ما بدون هافبک دفاعی است؛ گفتم شجاعی را بین دو دفاع گذاشته ایم. این ضعف ها را گفته ام. حالا اگر به تیم ملی حمله کنیم و بازیکنان یا سرمربی را به بی عرضگی متهم کنیم، خشنود می شوید؟ شما می توانید فیلم برنامه را ببینید. در جریان برنامه گفتم که تیم در انتقال ها مشکل داشت ولی نمی توانیم تیم ملی را بکوبیم. افرادی که کی روش انتخاب کرده، با یکی دو تغییر بهترین های ایران هستند. هیچ بازیکن خوب دیگری نبوده است که با خودمان نبرده باشیم. نظر بنده این است که نباید تیم ملی را کوچک و خار کنیم.

* ارزیابی شما از عملکرد تیم ملی در بازی با ترکیه چیست؟

- تیم ملی با دو سیستم و سه شیوه بازی کرد. اینها با هم فرق دارد. شروع بازی تیم ترکیه را از میانه زمین پِرس کردیم که گل خوردیم. بعد پرس را به نیمه زمین خودمان آوردیم ولی بازهم گل دریافت کردیم چون فاصله خطوط خوب نبود. اواخر بازی هم با آمدن امید ابراهیمی در پست هافبک دفاعی، پرس را در زمین حریف گذاشتیم و بهتر  عمل کردیم. من واقعیت های تیم ملی را در برنامه گفتم. نمی توانم راجع به یک مسابقه فوتبال دیگر نظر بدهم.

* بعضی از کارشناسان معتقدند کارلوس کی روش دستش را در بازی با ترکیه رو نکرده است. آیا شما هم با این کارشناسان هم عقیده هستید؟

- من همان شب سه بار گفتم که باید عنصر غافلگیرکننده وجود داشته باشد. یک مربی باید خلاقیت در کارش باشد. نمی توانم بگویم کی روش برای گل زدن حریفانش در بازی با ترکیه اینطور تیمش را به میدان فرستاد و اعتبار خودش و یک کشور را به خطر انداخت تا دستش رو نشود. یک دیدگاه دیگر هم این است که تیم ملی برای بازی با مراکش در جام جهانی، جز امید ابراهیمی هافبک دفاعی تخصصی دیگری ندارد. تصمیم کی روش در بازی با ترکیه برای دیر بازی دادن به ابراهیمی خوب بود چون ممکن بود مصدوم شود و همین هافبک دفاعی را هم در بازی با مراکش از دست بدهیم. نظر شخصی ام این است که ابراهیمی و دژاگه هنوز صد درصد آماده نیستند.

* ممکن است خستگی بازیکنان بعد از یک فصل پرفشار به تیم ملی در جام جهانی لطمه بزند؟

- در برنامه تلویزیونی فرصت نشد راجع به خستگی بازیکنان صحبت کنیم. خستگی خیلی مهم است و می تواند باعث مصدومیت بازیکن شود. نه تنها کی روش که تمام مربیان حاضر در جام جهانی نگرانی مصدومیت بازیکنان هستند. سرمربیان در این مدت هر روز سه سئوال از بازیکنانشان می پرسند؛ آیا خوب خوابیده اید؟ احساستان چیست و آیا شاداب هستید؟ آیا درد عضلانی دارید یا خیر.

به هر حال خستگی بزرگترین دشمن بازیکنان است. خستگی ارتباطی به آمادگی جسمانی ندارد. ممکن است یک بازیکن از نظر آمادگی شرایط خوبی داشته باشد اما خسته باشد. الان هم کی روش نگران خستگی بازیکنانش است نه آمادگی جسمانی آنها.

* وقتی صحبت از جام جهانی می شود، خیلی ها راحت درباره تیم مراکش و برد مقابل این تیم صحبت می کنند. آیا تیم ملی واقعا کار ساده ای در بازی اول خود دارد؟

- من یک بازی و نیم از مسابقات مراکش را دیده ام. دیدار این تیم با ازبکستان را کامل تماشا کردم. رینارد سرمربی مراکش یک مربی تاکتیکی است یعنی بازیکنانش را خوب متقاعد می کند که به حرفش گوش و برنامه هایش را پیاده کنند. پِرِس مراکش مقابل ازبکستان واقعا تماشایی بود. مراکش ۱۰ نفره پرس می کرد و تمام بازیکنان این تیم با هم جمع می شدند. آنها یک حریف خیلی سخت و قدرتمند هستند ولی خیلی ها امیدوارند.

به عنوان مثال سردار آزمون در بازی با ترکیه گل نزد ولی به نظرم یک مهره کلیدی است. مصاحبه های آزمون را خوانده اید؟ صحبتهای این بازیکن سراسر امید و انرژی است. باور کنید آمادگی فقط به دوندگی یا شوت زدن در زمین نیست. باید ذهن بازیکن هم آماده باشد. سردار آزمون آماده است تا در جام جهانی خودش را ثابت کند و می تواند مهره خوبی باشد. شاید در بازی با ترکیه هم شوت احسان حاج صفی گل می شد و بازی به نتیجه تساوی یک - یک می رسید. شاید هم ما برنده می شدیم و الان بحثمان چیز دیگری بود اما آن برد به درد ما نمی خورد. باخت به مراتب بیشتر به ما کمک می کند تا ضعفهایمان را بدانیم.

* در حال حاضر یکی از دغدغه های بزرگ فدراسیون و تیم ملی تمدید قرارداد کی روش است. موضع کمیته فنی در قبال ادامه همکاری با کی روش باتوجه به عملکرد مثبتش در این مدت چیست؟

- خود آقای کی روش مصاحبه ای کرد و گفت ما سوار هواپیمای تیم ملی هستیم. حرف او حرف مربیان حرفه ای است. الان چیزی مشخص نیست. باید یکی دو بازی از جام جهانی بگذرد و بعد صحبت کنیم. کی روش از جمله مربیان محبوب خارجی در ایران است که مردم او را دوست دارند. نمی دانم قرارداد کی روش با ایران چقدر بوده ولی او به اندازه پولی که گرفته، خدمت کرده است.

بزرگترین خدمت کی روش هم برقراری نظم و انضباط درون و بیرون از تیم ملی است. جای کی روش در فوتبال ایران است چون ما کشور لایقی در این رشته هستیم. شفر و برانکو هم در استقلال و پرسپولیس تاثیرات خودشان را گذاشته اند. اگر آنها موفق هستند به خاطر نظمی است که در این تیم ها ایجاد کرده اند. شاید آنها لزوما بزرگترین تئورسین ها هم نباشند ولی نظم و انضباط برایشان در اولویت است.

* نگفتید آیا کمیته فنی موافق تمدید قرارداد کی روش است؟

- این موضوع در حیطه اختیار من نیست. کی روش در تیم ملی نظم بی نظیری ایجاد کرده است و اگر بازیکن منظمی نباشید، خارج از تیم قرار می گیرید. همین نیمکت تیم ملی مقابل ترکیه را نگاه کنید. واکنش بازیکنان نشان می داد که چه وحدت و یکپارچگی در تیم ملی وجود دارد. به شخصه امیدوارم کی روش به کارش در تیم ملی ادامه بدهد ولی صحبت من، یک نظر شخصی است و مسائل دیگری هم باید مدنظر قرار بگیرد.

* آیا کمیته فنی و شخص شما این نظر مثبت را به مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال منتقل کرده است؟

- من با آقای تاج صحبتی نداشته ام چون حتی اولین بازی خود را در جام جهانی انجام نداده ایم. اگر تیم ملی در جام جهانی عملکرد خوبی داشته باشد و به دور دوم صعود کند، چه انتظاری از فدراسیون دارید؟ آیا انتظار دارید کی روش را اخراج کند؟ باید زمان جلو برود و ببینیم چه می شود. البته من خوشبین هستم. شانس بسیار خوبی برای تیم ملی در جام جهانی قائلم. در جام جهانی برزیل هم هیچکس تصور نمی کرد جلوی آرژانتین اینطور بازی کنیم. حتی تعداد حرکات انفجاری و دوندگی بازیکنان ما از آرژانتین هم بیشتر بود.

* به هر حال کمیته فنی باید نقش پررنگی در تصمیمات فنی بخصوص حوزه تیم ملی و سرمربی آن داشته باشد.

- بنده جزو کسانی بودم که از روز اول تا همین امروز از کی روش حمایت و از او به نیکی یاد کرده ام. کی روش صاحب سابقه و سبک خوبی است. هرچند طول کشید سبک خود را در تیم ملی مبتنی بر دفاع منسجم و استفاده از بازیکنان سرعتی در ضد حمله جا بیندازد ولی او این سبک را پیاده کرد. حتی این سبک در لیگ برتر هم تاثیر گذاشت و باشگاه ها به آن روی آوردند ولی بعضی ها بد کی روش را گفتند. این رفتارها درست نیست.

ایویچ هم قبل از جام جهانی فرانسه تاثیرش را گذاشت ولی با ناسپاسی او را رد کردیم. هر کاری که تیم ملی در جام جهانی فرانسه کرد تاثیر ایویوچ بود. ما در ایران روی خارجی ها حساس هستیم. اگر ایویچ ماندگار بود، می توانم بگویم تیم ملی از سبک فعلی هم چند درجه بالاتر بود اما زود با این مربی خداحافظی کردیم. الان نباید این رفتار را تکرار کرد. در کمیته فنی هم به جز من افراد دیگری هستند و فقط نظر بنده به تنهایی کافی نیست. ضمن اینکه باید دید آیا کی روش خودش هم چه نظری دارد.

* کی روش بارها علاقه اش به ادامه کار در ایران را اعلام کرده و حتی بعد از مشخص شدن لیست تیم ملی با بعضی از مربیان از جمله امیر قلعه نویی درگیری رسانه ای پیدا کرد.

- همیشه حساسیت بین سرمربیان لیگ برتر و تیم ملی وجود دارد. حتی همین فاتح تریم سرمربی ترکیه هم با بعضی از مربیان درگیری هایی داشت. در نهایت ما باید تعصب را کنار بگذاریم و به صحبت طرف مقابل توجه کنیم. با واقعیت نمی توان مناظره کرد. صحبتهای کی روش هم با فکت و واقعیت است. کی روش برایمان داستان نمی گوید. ما هنوز هم می توانیم از کی روش چیزهای بیشتری یاد بگیریم. باید هوشمندانه رفتار کنیم نه احساسی. اینکه کی روش بماند یا برود شاید برای من و شما نفعی نداشته باشد ولی روی جامعه و فوتبال ادامه کار او نفع دارد.

کد خبر 4310417
mehrnews.com/news/4310417