"ژن خوب" حکومت پهلوی

مدیر سابق شبکه مستند با اشاره به کتاب خاطرات اردشیر زاهدی، یادآور شد: علاوه بر دو جلد کتاب خاطرات ایشان که در ایران هم چاپ شده، کتاب «اردشیر زاهدی در اسناد ساواک» را مطالعه کردم و جالب اینکه متوجه شدم عبارت "ژن خوب" اولین بار درباره ایشان به کار رفته است! چراکه وی با سنِ کم سفیر ایران در آمریکا شده بود و دانشجویان ایرانی در آمریکا در یک مراسم پرسش و پاسخ، از آقای زاهدی در این خصوص سوال کرده بودند.

 

یک سال تحقیق و پژوهش برای تولید مستند

تاجیک افزود: یکی از جاهایی که به آن مراجعه کردم، کتابخانه مجلس بود. وی سپس تصاویری از توضیحات مسئول کتابخانه مجلس نمایش داد و افزود: ۹۵ درصد تصاویری که در این مراسم می بینیم، در فیلم اصلی نیست و توضیحات امروز از روند تولید فیلم می تواند به منزله یک کارگاه آموزشی در خصوص ساخت مستندهای تاریخی برای علاقمندان قلمداد شود.

این مستندساز از دیدار نخست با اردشیر زاهدی چنین گفت: در دیدار اول شخصیت کاریزماتیک زاهدی برایم جالب بود. اتفاق بدی که پیش از دیدارمان رخ داد، زمین خوردن ایشان و مشکل جسمی بود که برایشان پیش آمده بود که منجر به کوتاهی زمان دیدار شد. اما نکته جالب درباره او، مواضع ملی و همچنین رویکرد ضداسراییلی اش بود. جالب است بدانید تا زمانی که ایشان وزیر خارجه شاه بود، اسراییل در ایران سفیر نداشت.

 

فاز دوم پژوهش و جمع آوری اسناد

وی با اشاره به فاز دوم تحقیقات خود که پس از سفر اول به منزل آقای زاهدی آن را آغاز کرده بود، تاکید کرد: موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد سعدآباد یکی از مهم ترین منابع من بود و مخزن این مجموعه که تا پیش ازین نیز به روی کسی باز نمی‌شد با پیگیری های متعدد بنده به یکی از منابع اصلی تهیه آرشیو فیلم تبدیل شد. وی افزود: یکی از ویژگی های منحصر به فرد «آخرین دیپلمات» آرشیو عکسهای آن است که خیلی برایش زحمت کشیده ام و آلبوم های خصوصی آقای زاهدی را هم اسکن کردم.

 

داستان صندوق های کاخ گلستان

کارگردان «آخرین دیپلمات» از کاخ گلستان به عنوان یکی دیگر از مراکز پژوهش و تهیه منابع آرشیوی فیلم خود نام برد: چند صندوق در کاخ گلستان بود که تا به حال باز نشده بود و با پیگیری های بنده امکان دیدن این صندوق ها فراهم گردید. نکته جالب اینکه داخل یکی از صندوق ها مقداری پول خارجی برای سال ۱۹۱۷ پیدا کردیم. وی سپس فیلمی از لحظه گشودن این صندوق ها برای حضار نمایش داد.

https://www.tabnak.ir/