چالش بر سر ظرفیت‌های تجاری «موسیقی»/ «هنر» کالا هست یا نیست؟


نخستین نشست هم‌اندیشی تخصصی هنرمندان موسیقی با مدیران سازمان توسعه تجارت ایران روز سه‌شنبه اول مرداد ماه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست هم‌اندیشی تخصصی هنرمندان موسیقی با مدیران سازمان توسعه تجارت ایران در راستای بحث، بررسی و جمع‌بندی قابلیت‌ها، راهکارها و امکانات فعالان رشته‌های مختلف موسیقی و همچنین به منظور افزایش امکان گسترش و عرضه این هنر در عرصه تجارت بین‌الملل صبح امروز سه‌شنبه اول مردادماه در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

مهمترین راهکارهای افزایش حضور موثر و فرهنگی هنرمندان عرصه موسیقی در دنیا، اصلی‌ترین موانع عرضه محصولات موسیقایی و تولیدات هنری و فرهنگی در زمینه موسیقی در جهان، شیوه‌ها و ساز و کار گسترش تولیدات موسیقایی و فعالیت‌های هنری در زمینه‌های متنوع مرتبط با هنر فاخر موسیقی ایرانی در کشورهای جهان، مهمترین و موثرترین راهکارها، موانع، الگوها و شیوه‌های کمک به توسعه فعالیت هنرمندان موسیقی در سطح بین‌المللی، مناسبترین، فرهنگی ترین و سودآورترین کشورها در سطح دنیا برای صادرات تولیدات موسیقایی و حضور هنرمندان، بهترین الگوهای صادرات آثار هنری، فرهنگی و ملی در دنیا و تلاش برای ایجاد فرصت‌های تولید مشترک با کشورهای برتر صاحب موسیقی در دنیا از جمله مباحث مطرح در این هم اندیشی تخصصی بود.


قابلیت ویژه موسیقی جهت صدور و حضور در دنیای تجارت


فاضل جمشیدی خواننده موسیقی ایرانی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه، توضیح داد: این جلسه تقریباً نشست پایانی ما از مجموعه برنامه‌هایی است که پیش از این با تعدادی از هنرمندان عرصه‌های مختلف داشته‌ایم. به هر حال ما چندین سال است که به دوستان تاکید می‌کنیم که فرهنگ و هنر هیچ گاه پایان نمی‌یابد و ما می‌توانیم بسیار فراتر از ماجرای نفت از آن استفاده کنیم. پس حالا که چنین وضعیتی در سازمان توسعه تجارت ایران به وجود آمده می‌توانیم از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشیم. این اولین بار است که مجموعه‌ای چون سازمان توسعه تجارت ایران وارد ماجرا شدند و این اقدام بسیار مناسبی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.


جمشیدی: حدود ۱۰ سال است که صدور موسیقی در دستورکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است اما با وجود تمام تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته اما این مجموعه در حوزه تجاری‌سازی و صدور موسیقی ایرانی نقش موثری را ایفا نکرده است وی ادامه داد: موسیقی بهترین قابلیت‌ها را برای صدور و حضور در دنیای تجارت دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند این ملودی‌های ناب را تحریم کند. بنابراین برگزاری چنین جلسه‌ای را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم این جلسه بتواند نشست مفیدی برای اهالی هنر باشد. من از دوستان مدیر در سازمان توسعه تجارت ایران می‌خواهم در این حوزه کارگروه‌هایی را تشکیل دهند تا راهکار توسعه فرهنگ و هنر در دنیا را مورد توجه و تمرکز قرار دهیم و تجاری‌سازی هنر هر چه زودتر در ایران شکل گیرد. البته متاسفانه حدود ۱۰ سال است که صدور موسیقی در دستورکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است اما با وجود تمام تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته اما این مجموعه در حوزه تجاری‌سازی و صدور موسیقی ایرانی نقش موثری را ایفا نکرده است.


امیدوارم فروش نفت به صفر برسد


محمود اسکندری مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان هم در این نشست گفت: من به صرف وظیفه سازمانی می‌خواهم مطلب را این گونه باز کنم که سازمان توسعه تجارت ایران وظیفه دارد در تمامی حوزه‌های تجارت وارد کار شود اما متاسفانه توجه راس هرم تجارت کشور به این موضوعات طی سال‌های اخیر چندان خوب نبوده است. شاید به صفر رسیدن فروش نفت ایران که من آرزو می‌کنم هر چه زودتر اتفاق بیفتد، بتواند حضور حوزه‌های دیگر در عرصه تجارت را بیشتر فراهم کند. به همین منظور ما با برگزاری جشنواره «تصویر صادرات» تلاش کردیم تا تلنگری به مدیران بزنیم که حوزه‌های دیگر غیر نفتی هم می‌توانند در قالب صنایع خلاق فضای جدیدی را برای ورود به دنیای تجارت ایجاد کنند.


وی افزود: ما باید به سمتی برویم که بتوانیم نسبت به راهکارهای ورود صنایع خلاق به عرصه تجارت جهانی اقداماتی را انجام دهیم. شما ببینید فیلم‌های اصغر فرهادی و دیگر محصولات سینمایی ما چه میزان می‌تواند به بهبود اوضاع سبد صادراتی ما کمک کند. بنابراین ما می‌توانیم با هنر موسیقی‌مان هم به بهترین شکل در عرصه‌های جهانی حضور داشته باشیم.


اسکندی تأکید کرد: همین موسیقی می‌تواند در شرایط درست، در معرفی دیگر محصولات کشورمان هم نقش قابل توجهی را ایفا کند. در همین کشور کره جنوبی شما می‌بینید که چگونه سریال‌های کره‌ای با در نظر گرفتن مولفه‌های پوشش و مواردی از این دست در دنیا توانسته نفوذ پیدا کرده و در کشورهای مسلمان به بهترین شکل عرضه شود. به همین جهت ما تصمیم گرفتیم در نهاد فعالیتی خودمان، اتاق فکری را تشکیل دهیم تا هر چه زودتر از چارچوب درامدهای نفتی جدا شده و از حوزه‌های دیگر بهره برداری کنیم. ما در سازمان توسعه تجارت آنچنان دولتی کار نمی‌کنیم. ما فقط می‌خواهیم شما عزیزان ما را از خودتان بدانید و دوست داریم از تمام مشاوره‌ها و کمک شما استفاده کنیم.

mehrnews.com/news/4673912